Nemački
firer je imao antisrpski kompleks, za njega su Srbi bili bombaši, ubice
kraljeva, zaverenici, pučisti i krivci za svetske požare i evropske ratove *
Istovremeno, Hitler je tvrdio da Srbi imaju veliku državotvornu snagu, osećaj
političke misije i istorijske uloge
Herman
Nojbaher,
specijalni izaslanik za Balkan u ministarstvu spoljnih poslova Trećeg Rajha, o
čijim smo iskustvima – opisanim u knjizi “Specijalni zadatak
Balkan” izdatoj kod nas od strane “Službenog lista SCG” 2005. godine –
u ratu na prostoru okupirane Kraljevine Jugoslavije u dva navrata pisali (prvo o saradnji sa Dražom i četnicima, a potom i o Titu i
partizanima), jedan je od retkih bliskih saradnika Adolfa Hitlera koji
mogu da nam pruže zanimljiv uvid u to šta je ovaj mislio o Srbima.
Ovako on ukratko sublimira stav nemačkog firera: “Hitler je pripadao onoj vrsti Austrijanaca,
koja polako izumire, a koja od godine 1914. ima antisrpski kompleks i to zbog ubistva
prestolonaslednika u Sarajevu i izbijanja Prvog svetskog rata. Srbi su za njega: bombaši, ubice kraljeva, zaverenici, pučisti i
krivci za svetske požare i evropske ratove. Ovo su bile uobičajne titule
koje su Srbi stekli u austrougarskim krugovima”.
Tokom
jednog tročasovnog razgovora koji je vodio sa Adolfom Hitlerom, nemački firer
mu je rekao i ovo:
-
Mi nikada ne smemo da dopustimo da na Balkanu jedan narod koji poseduje
osećaj političke misije i istorijske uloge postane suviše moćan. Upravo su Srbi taj narod. Oni su dokazali
da imaju veliku državotvornu snagu, kao i velike, ambiciozne ciljeve,
koji idu čak do Egejskog mora. Imam ozbiljne rezerve prema tome da takav narod
u njegovim nastojanjima i ambicijama, ja još posebno ohrabrim i podržim!
U
nemačkom državnom i vojnom vrhu svima je bio poznat stav Hitlera, koji se protivio svakoj ideji koja vodi
jačanju Srba, zbog čega je uporno odbijao od strane
Nojbahera predloženo stvaranje Velikosrpske federacije i Dražin zahtev za naoružavanje 50.000 četnika za
borbu protiv partizana.
Ribentrop
i Himler su podržali Nojbaherov predlog da se na slobodu puste visoki dostojanstvenici
Srpske pravoslavne crkve, patrijarh Gavrilo Dožić i vladika
Nikolaj Velimirović. Njegov plan je propao zato što je Hitler
bio decidno protiv toga, pošto je “patrijarh Gavrilo neprijatelj”.
NOJBAHER O SRBIMA
Premda
će se mnogima učiniti suvišnim, smatramo da je izuzetno zanimljivo pružiti uvid
čitaocima u to kako je sam Nojbaher gledao na Srbe, i kakvo je mišljenje u toku
rata razvio.
On,
između ostalog, piše: “Srbija
ima pretežno agrarni karakter. Preko osamdeset odsto stanovništva čine seljaci.Seljaštvo ove
zemlje je vaspitano u patrijarhalnom duhu, a prema svemu novom odnosi se sa
dubokim nepoverenjem. Kako su vekovima bili turski podanici, naučili su
do savrsenstva lekciju o pružanju otpora i to na lukav i uporan način. U srpskom seljaku video sam jednu od najjačih poluga protiv
boljševizacije Balkana.”
Dalje
kaže: “Srbi, kao i Bugari imaju u socijalnom pogledu seljačko-demokratsku
strukturu(…) Hrvat ima svest o tome da pripada istoriji koja je
kulturno i civilizacijski nadmoćna, dok Srbin, u poređenju sa njim, poseduje
superiornu državotvornu snagu.”
Nojbaher
misli da su Srbi čisti Sloveni, a da su “Crnogorci Srbi
koji imaju posebnu samosvest o tome da su upravo oni najbolji Srbi.”
Govoreći
o otporu koji su komunističkoj kolektivizaciji pružali Rumuni Nojbaher kaže: “Šta je sve, međutim, srpski seljak u stanju da podnese, u pogledu
pasivnog otpora, upornosti i lukavosti, daleko prevazilazi snage mekšeg Rumuna.
Tokom pet vekova turske vladavine, Srbin je bio prisiljen da gotovo automatski
ima jedno svoje lice, a drugo koje pokazuje osmanlijskom gospodaru.”
Takođe:
“Najjače tkivo, najsnažniji narod na okupiranom Balkanu je srpski,
a on je najgore prošao. Od 1941. godine Srbe su Nemci tretirali kao
poražene neprijatelje, kao glavne krivce zbog izbijanja nemačko-jugoslovenskog
rata. Zbog toga su Srbi zaslužili da se sa njima tako strogo postupa. Srbi su
toliko krivi, da ma kako se sa njima nemilosrdno postupa, zaslužili su još goru
sudbinu. Teritorij gde žive Srbi bio je potpuno pocepan i unakažen.”
O
tome zbog čega je na prostoru Jugoslavije došlo do ustanka u obimu kakav nigde
drugde u okupiranoj Evropi nije viđen, Nojbaher piše: “Specifična
konfiguracija tla, nasledna obdarenost naroda za konspirativne delatnosti i
njihova sklonost da nezadovoljstvo rešavaju upotrebom oružja, sve
je to pogodovalo tome da dođe do ovih oblika otpora. Svemu navedenom treba dodati i često prisutnu anarhičnu individualnost, koja
je savršeno ravnodušna prema aktu kapitulacije koji je potpisala njihova
legitimna vlast, a koji je i deo međunarodnog prava. Ne treba zaboraviti
ni revolucionarne ideologije, jer za njih otpor predstavlja put da se dokopaju
vlasti. Kada u takvom svetu ljudi prime podršku, instrukcije i naoružanje sa
strane, onda dobijemo pakao na zemlji. Ubistva smenjuju represalije, pa su opet
na dnevnom redu ubistva, zatim represalije, i tako redom.”
A
kakav su na njega utisak ostavili Crnogorci?
“Veliki
ponos Crnogorci nalaze u činjenici da svemoćnim Turcima nije nikada pošlo za
rukom da potpuno ovladaju njihovom malom zemljom.
Jednom
sam nekom uglednom Crnogorcu u šali kazao: ‘Moguće da Turci i nisu bili toliko
zapeli da osvoje taj komadić kamene pustinje, koja se zove Crna Gora?’. On to
uopšte nije razumeo kao šalu, već se naljutio. Drugom
Crnogorcu sam rekao: ‘Vi, Crnogorci, ste neka vrsta srpskih Tirolaca.
Ono što u očima Nemaca predstavljaju Tirolci, to su Crnogorci za Srbe!’ Ja sam
pri tome, naravno, mislio da dam kompliment Crnogorcima, jer se svako seća
Andreasa Hofera, koji se borio protiv Napoleona i francuske okupacije.
Crnogorac mi je na to mirno ovako odgovorio: ‘Bolje da kažete: Crnogorci su
srpski Prusi!‘
Oni
jednostavno ne žele da ih čovek drugačije vidi, sem u velikim, svetskim
okvirima.”
U BEČKOM SKLONIŠTU SA
PATRIJARHOM DOŽIĆEM I VLADIKOM NIKOLAJEM
Nojbaher
govori i o svojim iskustvima sa patrijarhom Srpske
pravoslavne crkve Gavrilom ivladikom Nikolajem Velimirovićem koje je izvukao iz logora i
smestio u jedno bavarsko selo u kome su se, kako tvrdi, osećali dobro i “bili duboko impresionirani činjenicom da u Nemačkoj živi tako
mnogo religioznih ljudi.
Patrijarh i mitropolit posebno su bili dirnuti načinom kako Nemci slave Božić uz božičnu jelku, uključujući i
predivnu, besmrtnu božičnu pesmu ‘Spokojna noć, sveta noć’. Obojica su iskreno
izjavila, da su o nemačkom narodu do sada imali sasvim
drugačiju predstavu“. Nojbaher kaže i da su patrijarha deca u tom
nemačkom selu pozdravljala kao Svetog Nikolu (Deda Mraza), zbog njegove
duge i sede brade.
Pred
sam kraj rata bili su zajedno u protivvazdušnim skloništima bečkih hotela
“Imperijal” i “Bristol” kako bi se zaštitili od kiše američkih bombi. Ovako on
opisuje bombardovanje Beča 12. marta 1945. godine, koje mu je ostalo u naročitom
sećanju: “Bombe su pljuštale oko hotela ‘Bristol’, a u podrumu tog
hotela sedeli smo Nikolaj i ja i vodili filozofske razgovore. Tema nam je bio
francuski mislilac Paskal i njegovo delo ‘Misli’. S vremena na vreme, teške
ekplozije potresle su naš podrum i punile ga prašinom. U tom trenutku ja bih
ustao i kazao nekoliko reči, kako bih umirio i ohrabrio brojnu decu i žene,
koji su bili sa nama u skloništu.
Istovremeno
bi se u svoj svojoj veličini uspravio srpski patrijarh sa dugom, belom
bradom i zlatnim velikim krstom obešenim o grudi, koji je do tada sedeo
pored mene. Podigao je ruku u pravcu ljudi, koji su bili uplašeni i plakali su.
Boljeg čoveka i veću pomoć u borbi protiv panike ne bih mogao da nađem. Posle svega nekoliko sekundi, u podrumu je opet vladao mir.”
Нема коментара:
Постави коментар