Poslednjih
stopedeset godina pokazuju da su Poljaci i Ukrajinci za Anglosaksonce važni
samo kao 'beli crnci' u borbi protiv Rusije
Poslednjih
dana mediji na Zapadu počinju informativne programe vestima iz Kijeva. Celu
komplikovanu istoriju Ukrajine skraćuju na priču o “humanim, civilizovanim i
dobrim činovnicima iz Brisela, kojima se suprostavljaju neljudski,
poluazijatski i zli Moskovljani, koji, eto, ponovo žele da na čelu sa bivšim
oficirom KGB zagospodare ovom velikom, lepom i nesrećnom evropskom zemljom”.
Najvažnije
nemačke televizijske stanice u prvom planu kamere prikazuju jednu baku koja na
centralnom kijevskom trgu maše ukrajinskom zastavom i priča reporteru da “sanja
Ukrajinu kao člana Evropske unije”. Ili mladu, lepo obučenu, savršeno
našminkanu studenticu iz Odese koja odlično govori engleski, “a ne razume
ruski”. Komentator onda važno zaključuje: “Videli ste i čuli, dragi gledaoci,
glas naroda”. A onda ide prema zdanju Ukrajinskog parlamenta i tamo sreće
poslanika iz grada Ljvova, koji kaže: “Meni je i geografski bliža Varšava, nego
Moskva”. Potom kamera malo luta ulicama Kijeva i najzad sreće boksera Vladimira
Klička, sada u ulozi “ozbiljnog političara” koji se masi obraća na engleskom.
Ostavimo po strani da taj jezik govori loše, tek postavlja se pitanje: a zašto
se on svom narodu obraća na engleskom? Ili je Kličko tu na nekom drugom
zadatku?
Još
najumerenije deluje komentar Tea Zomera u uglednom nemačkom nedeljniku Cajt:
“Ukrajina je pod tvrdim jakim ruskim pritiskom povukla svoj potpis” (Die
Ukraine hat unter hartem russischem Druck ihre Unterschriftsbereitschaft
zurückgezogen), da postane pridruženi član Evropske unije.
Tokom
mog tridesetogodišnjeg življenja u Nemačkoj imao sam priliku da sretnem
ukrajinske političke emigrante. Najveći broj živeo je u Minhenu. Uglavnom su
bili rodom iz Trnopolja, Ljvova i Černovice. Ili su im roditelji poreklom iz
tih krajeva zapadne Ukrajine, koji su sa simpatijom dočekali Hitlerove vojnike
sa hlebom i solju, jer su ih „oslobodili od ruske okupacije“, a oni sami su se
rodili u Zapadnoj Nemačkoj. Imali su identičnu priču kao što, evo, sada piše
štampa Zapada. Ideal im je bio da Ukrajina bude popularna kao što je Poljska.
Nisu voleli Poljake, ali su im zavideli što ih „Pariz i London tako vole“.
KAMEN U TUĐOJ
RUCI
Razume
se, da je svaki razgovor sa takvim ljudima nemoguć jer nisu spremni da čuju
nijedan argumenat i pitanje koji bi mogli da pokolebaju njihovu crno-belu sliku
sveta o „dobrim Amerikancima i zlim Rusima“. Umesto da ih ubeđujem u pogrešnost
njihovog stava, prepričao sam im knjigu jednog Nemca koji je u maju 1921.
godine sa puškom u ruci branio „nemačka sela od poljskih agresora“. One čitaoce
koji možda ne poznaju taj deo istorije samo da sa nekoliko reči podsetim na te
događaje: Versajskim ugovorom iz 1919. bilo je između ostalog zaključeno i to
da sile pobednice u Prvom svetskom ratu, dakle pre svih Engelzi i Francuzi te Amerikanci
(a bilo je nešto i Italijana), pošalju svoje vojnike kako bi se omogućilo
provođenje odluka sa Versajske konferencije, odnosno da se povuče linija
razgraničenja između Nemačke i Poljske.
Kako
je to izgledalo konkretno, na terenu, u stvarnosti? Pobednici pišu istoriju. To
je opštepoznato, pa zato ovde i ne pominjem poljske, francuske ili engleske
izvore, već je veoma poučno da čujemo glas jednog nesrećnog, ali ne i pobeđenog
Nemca, koji je sa oružjem u ruci rešio da brani čisto nemačka naselja, koja su,
međutim, po odredbama Versajskog ugovora trebalo da pripadnu novostvorenoj
državi Poljskoj:
„Meni
i mojim nemačkim dobrovoljcima Poljaci nisu pružili gotovo nikakav otpor, na
svim linijama su se sklanjali od nas. Kada smo u maju 1921. kod Konzata prešli
liniju razgraničenja, italijanska straža odjednom je nestala u svojim
stražarnicama, kao po komandi. Englezi su, međutim, pozdravili našu kolonu. Naš
oficir Šlageter razgovarao je sa nekoliko engleskih oficira. Oni su o svojim
saveznicima – Francuzima, Italijanima i Poljacima – govorili samo kao o „belim
crncima“. Englezi su nam kroz zube rekli da slobodno možemo krenuti protiv tih
‘white niggers’ i da ih proteramo do đavola“. Za one koji bi to hteli da
provere i čuju u originalu, prepisao sam taj odlomak na nemačkom: „...die Polen
widerstanden uns kaum, sie wichen vor uns ueberall. Als wir im Mai 1921 bei
Konsadt ueber die Abstimmungsgrenze rueckten, verschwand die italienische Wache
auf einen Schlag, wie nach Befehl, in ihre Haeuser. Die Englaender gruessten
unsere Kolonnen. Schlageter sprach mit einigen englischen Offizieren, die von
ihren Verbuendeten, - den Franzosen und Italinern, und von den Polen
zusammenfassend nur als von den weissen Niggern redeten. Die Englaender
murmelten uns durch die Zaehne zu, wir sollten die ‘white niggers’ zum Teufel
jagen“, Ernst von Salomon, Die Geächteten; Hamburg, Rowohlt Verlag 1962, str.
173.
Na
opšte iznenađenje, ova priča proizvela je očevidno dubok utisak na moje moje
ukrajinske sagovornike jer su sami od sebe promenili temu razgovora. Shvatili
su poruku iz te priče: ako Poljaci, Ukrajinci, Hrvati i Bugari odbijaju da
neguju solidarnost među slovenskim narodima, ako dakle nećete da budete ono što
jeste, dakle, Sloveni, bićete dobre i poslušne sluge Anglosaksoncima u njihovim
osvajačkim ratovima, na primer, od Korejskog rata, pa do Avganistana. Zbog čega
poljski vojnici ginu u Kabulu? Kako se osećaju bugarske majke kada im iz te
daleke zemlje donose u mrtvačkim sanducima njihove sinove? Zašto su oni
poginuli? Zbog toga jer su branili ljudska prava i demokratiju među Paštunima i
Beludžistancima?
PSIHOLOŠKI
PROBLEM
Istorija
poslednjih stopedeset godina pokazuje jasno da su Poljaci i Ukrajinci za
Anglosaksonce interesantni samo kao „beli crnci“, kao korisni idioti u borbi
protiv Rusije. Kada bi, nedajbože, kojim slučajem London i Vašington jednog
dana pobedili Rusiju, Poljaci i Ukrajinci bili bi za Amerikance, Engleze i
Nemce jednako važni kao Paragvajci, Nepalci ili stanovnici Obale Slonovače.
Zato
Srbi veoma dobro razumeju ukrajinski problem. Ta, sa gotovo identičnom pričom
već stotinu godina se sukobljavaju Srbi sa svojim precima koji su se
pokatoličili i, kao posledica toga, promenili su ne samo religiju, nego i
identitet. Više nisu hteli da budu što su im bili preci, dakle, Srbi, već su
poželeli da budu nešto drugo i to – Hrvati. O sličnom procesu govori Alan
Tejlor (A. J. Taylor), engleski istoričar i jedan od najboljih poznavalaca
Austro-Ugarske i njene prošlosti. On u svojoj knjizi The Habburg Monarchy
1809-1918 objašnjava kako je ukrajinska i rusinska nacija “stvorena u
Sjedinjenim Državama i Kanadi i to tek u drugoj polovini 19 veka. Reč je o
emigrantima iz austrougarskog dela Ukrajine, koji su kao emigranti stigli u
Sjedinjene Države i Kanadu”.
Baveći
se više decenija ovim problemom, došao sam do zaključka da problem ukrajinskih
separatista (i rusofoba) nije u svojoj suštini ni politički, a ni ekonomski,
već pre svega psihološki. Isti problem imaju i rimokatolici Hrvati, odnosno
bosanski muslimani, čiji preci su pre četiri ili pet generacija bili
pravoslavni Srbi.
Ljudi
iz Užgoroda, Ljvova i Tropolja mrze Ruse više nego hitlerove vojnike jer ih
samo postojanje ruskog naroda podseća na to ko su oni. Prosto se, naravno, u
podsvesti stide izdaje svojih predaka. Ovde mislim i na Galiciju i unijate (v
Galičine u uniatov). Literarno su o uniji pisali, na primer, Ševčeno i Franko
(pisali ob unii Ivan Franko i Taras Ševčenko), ili Dostojevski u Velikom inkvizitoru,
a kod Srba Meša Selimović, koji je tačno znao da su se njegovi preci još pre
120 godina zvali Petrovići.
Ukrajinski
narod je možda malo u povoljnijem položaju od srpskog jer im je ipak većina
stanovnika pravoslavno. Čitao sam da je oko godine 1920 – kada tu još nije bilo
boljševika – kako su se iz unijatske (grčko-katoličke) crkve ljudi slobodno i
dobrovoljno vraćali u veru svojih predaka, u pravoslavlje. Isti proces tekao je
i sa Rusinima unijatima iz Kanade i SAD. (“В начале 20-го века, когда никаких
коммунистов не было и в помине, возвратились в Православие закарпатские русины,
как, очутившись в свободном мире, за пределами католической Австро-Венгрии,
массово принимали Православие униаты в США и Канаде”).
Pitanje
je samo da se stvori povoljna klima i atmosfera. Zašto ne bi bilo moguće da se
taj proces iz godine 1920. ponovi i danas? Nedavno sam čitao da znatan broj
muslimana u Rusiji prelazi na pravoslavlje. Zbog veoma osetljive teme, brojke
se znatno razlikuju. Dok sam na jednom sajtu pročitao da je reč o dve hiljade
godišnje, u jednom listu iz Moskve Zavtra našao sam da je u pitanju čak deset
hiljada ljudi. Naši hroničari su zabeležili da je posle Berlinskog kongresa
1878, a naročito posle srpskog pobednosnog Balkanskog rata 1913, došlo do
prilično brojnih pojava pokrštavanja muslimana u Sandžaku (u Raškoj oblasti),
Crnoj Gori i Hercegovini. No temeljnih naučnih istraživanja ove istorijske
teme, koliko mi je poznato, u Srbiji još uvek ne postoji.
Нема коментара:
Постави коментар