Милошевићева филозофија "ако не
знамо да радимо, знамо да се бијемо", пост фестум, добила је бизарну
сатисфакцију у поноћној фабричкој диверзији на „новог фићу"
Наоружан шрафцигером и заштићен
дискрецијом треће смене непознати радник крагујевачког Фиата искалио је бес на
тридесетак нових "фића". Лимарију је гребао порукама "хоћемо пуш
паузу", "пуши (га) Роси", "Жабари марш из Србије!", и
олакшао свој бол.
Синдикат је еуфемистично објаснио да је
то због мале плате, свађе са шефом и зависности од дувана.
Ирски професор Ричард Лин који нас је
пре пар година сврстао у категорију најглупљих народа Европе, ово би могао да
искористи за потврду тезе о ниском ИQ просечног Србина. Милошевићева филозофија
"ако не знамо да радимо, знамо да се бијемо", пост фестум, добила је
бизарну сатисфакцију у поноћној фабричкој диверзији. Етнопсихологија би ово
могла да објасни вечитом клацкалицом нашег човека измедју депресије и агресије,
јер смо, ето, увек на погрешном месту у погрешном тренутку. Можда и наличјем
традиционалног јунаштва које се изметнуло у ситничаву осветољубивост, завист и
мржњу.
У сваком случају, шрафцигер графити
сведоче о тешком промашају, заблуди и примитивној "радној етици". У
развијеним друштвима, од Немачке и Енглеске до Америке и Јапана рад је на врху
вредносног система. Он је етаблиран као најсигурнији пут до зараде и успеха,
благостања и богатства. Како личног тако и друштвеног.
Код нас; рад је ниско пао. У вредносном
сиситему дружење на послу, пријатан амбијент и добар тим су изнад радних навика
и финансијске сигурности. То показују и истраживања, а још убедљивије
самоуправни силогизам "нико не може тако мало да ме плати колико ја могу
мало да радим". У поремећеном систему вредности створено је уверење да се
овде успех стиче на "брзака", или "на фору". Однегована је
"антирадна етика" из које су изникли негативна селекција и
неодговорност. У преводу, најбољи пут да друштво постане жртва сопствених
слабости.
"Рад, рад, рад... та реч звонила
је као неко велико звоно универзитетском салом и сви слушаоци нису могли да се
не стресу од грозе када се сете колико смо још далеко од онога што треба да смо
и што би требало да будемо" забележила је београдска штампа пре сто и
кусур година, после чувеног говора Јована Цвијића ("О националном
раду" 1907-е).
"Као каква иронија звучале су оне
речи о свим нашим ситним и ситничарским борбама, зађевицама и будалаштинама. О
целом нашем јаду који нам одузима све време и гута сву енергију док звони оно
велико звоно: рад, рад, рад..." Звонио је Цвијић на будјење. Али, џаба.
Хулиган у радничкој униформи из Фиатове
хале „легао је" једино на сезонску поенту Александра Вучића. "Сви су
ме исмевали због Вебера а наш највећи проблем је у нашим навикама",
изговорио је вицепремијер готово истовремено, док је у Крагујевцу радио
шрафцигер. "Морамо да мењамо стање свести, ако хоћете, чак и
подсвест".
За свест, у реду. У суштини о томе се
ради. За подсвест не знам баш, опет бисмо сви морали (да легнемо) "на
кауч".
Нема коментара:
Постави коментар